۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
مدیریت بحران در کتابخانه مرکزی دانشگاه
کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:
الف – سطح جهانی
ب – سطح ملی
ج – منطقه‌­ای

انواع حوادث:
الف) حوادث طبیعی
ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)
ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین
درازمدت: مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی

انواع بحرانها :
ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی
درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ

اسناد بالادستی
دستورالعمل ها
محتوای آموزشی
پیوند­های مفید
تاریخ به روز رسانی: 1403/01/15
تعداد بازدید: 1003
Powered by DorsaPortal